vrijdag 7 november 2014

Recensie: Isa Hoes - Toen Ik Je Zag


Titel: Toen Ik Je Zag
Auteur: Isa Hoes
Uitgever: 
Ambo|Anthos
Genre: Waargebeurd Verhaal
Verschenen: 2013
Pagina's: 278
Te koop: Onder andere bij Bol.com


Het verhaal over leven met een echtgenoot die leed aan depressiviteit, maar bovenal een portret van twee mensen die zielsveel van elkaar hebben gehouden. Isa Hoes en Antonie Kamerling ontmoeten elkaar voor het eerst tijdens de audities van Goede Tijden, Slechte Tijden. De soap wordt een groot succes en Antonie is als hartenbreker Peter Kelder al snel razend populair. Antonie en Isa worden verliefd en leiden samen een vrijgevochten leven, terwijl ze de ene rol na de andere spelen in televisieseries, speelfilms, toneelstukken en musicals. De buitenwereld ziet een stralend stel voor de camera s, maar privé gaat Antonie gebukt onder een zware neerslachtigheid. Terwijl deze depressies zich steeds vaker voordoen, probeert Isa haar gezin bij elkaar te houden, tot Antonie op 6 oktober 2010 besluit zijn leven te beëindigen.

Ik kan het moment dat ik hoorde dat Antonie Kamerling was overleden nog goed herinneren. Ik zat bij mijn bedrijfseconomie les samen met mijn medestudenten te wachten op de docente. Toen ze binnenkwam was het duidelijk dat ze een beetje aangeslagen was. Ze was even in de war met iets en vertelde toen dat ze net had gelezen dat Antonie Kamerling was overleden en er even van geschrokken was. De hele klas schrok hier ook van en iedereen ging meteen met zijn laptop of telefoon opzoek naar artikelen hierover. Net als velen  was ik ook verbaasd om te horen over zijn depressies en wat er 'achter de schermen' eigenlijk aan de hand was. Toen duidelijk werd dat Isa Hoes (vrouw van Antonie Kamerling) een boek ging schrijven over haar leven met Antonie wist ik dat ik het wilde lezen. Nu was het moment eindelijk daar.




Ik kan je zeggen dat ik erg onder de indruk ben van het boek. Ten eerste kan ik zeggen dat Isa Hoes een erg fijne schrijfstijl heeft. Ondanks dat het een heftig onderwerp is leest het vlot weg. Isa vertelt in het boek over haar leven met Antonie en ze begint helemaal op het begin. Hoe Isa in het acteervak is gekomen en hoe ze uiteindelijk Antonie heeft ontmoet bij Goeden Tijden Slechte Tijden. Je leest alles over haar carrière en die van Antonie, maar vooral ook hoe ze verliefd op elkaar zijn geworden en hoe hun relatie zich heeft ontwikkeld. Isa is ontzettend eerlijk over alles. Wat ik erg knap vind, want iedereen zal er toch een mening over krijgen. Mijn mening is dat Isa een ontzettend sterke vrouw is die het niet makkelijk heeft gehad. Het was heel interessant om te lezen hoe het gedrag van Antonie was en om dat kleine beetje van zijn gedachten te lezen van wat hij deelde met Isa. Want zoals ik al zei is Isa over alles heel open en eerlijk. Het is erg indrukwekkend om het verhaal te lezen van iemand die een echtgenote heeft die zwaar depressief is en uiteindelijk zijn eigen leven beëindigd. 

Heel veel respect en bewondering gaat er naar Isa Hoes omdat ik haar een goede schrijfster vindt en omdat ze zo open en eerlijk heeft kunnen en durven zijn. Het boek is prachtig.

Waardering: 4/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten