Recensie: Sander van Leeuwen - Liever geen applaus voor ik leef

Titel: Liever geen applaus voor ik leef
Auteur: Sander van Leeuwen
Uitgever: Meulenhoff
Genre: Roman
Verschenen: 2015
Pagina's: 255

Het leven van de twintiger Thomas zit op slot. Hij heeft het gevoel een toevallige bijkomstigheid te zijn van andere levens. Zijn dagen zijn een aaneenschakeling van herhalingen. Thomas probeert zichzelf wanhopig in beweging te zetten, maar er verandert niets.Dan krijgt hij een brief van een meisje dat hij niet kent: Anna. Ze woont in Schotland en stuurt hem zeer persoonlijke ontboezemingen. Thomas kan het tegen wil en dank niet laten om terug te schrijven, en er ontstaat een briefwisseling. De brieven worden steeds somberder, alles in Anna’s leven lijkt zwart te zijn. Het doet Thomas denken aan zijn beste vriend Frank, die een aantal jaren geleden uit het leven stapte. Op een dag vraagt Anna Thomas om haar op te zoeken. Dat is de vonk die hem eindelijk tot leven wekt: gedreven door schuldgevoel over de geschiedenis van Frank, besluit hij te gaan. Hij moet Anna redden. Maar zo eenvoudig blijken de zaken niet te liggen. (bron: Bol.com)

Toen ik las waar het boek over ging sprak het mij meteen aan. Ik was meteen nieuwsgierig naar de brieven en of Anna nog wel te redden is. Het verhaal gaat dus over Thomas die nu al een tijdje thuis zit na zijn opleiding en geen passende baan kan vinden. Eigenlijk doet hij er ook nog maar vrij weinig moeite voor omdat het toch allemaal niet lukt. Als hij brieven van Anna ontvangt weet hij eerst niet wat er van moet denken, maar hij herkent dingen in haar brieven dat hij toch moet reageren. Anna is depressief en Thomas denkt dat hij haar kan helpen. Uiteindelijk hebben ze regelmatig contact en hecht Thomas meer waarde aan de brieven dan hij misschien in eerste instantie wil toegeven. De vraag is alleen of hij Anna nog op tijd kan redden.

Ik moest er op het begin even inkomen in het verhaal. Het is een zwaar verhaal en er hangt een negatieve en depressieve sfeer in het verhaal. Daar gaat het natuurlijk over, maar dat leest toch wel anders dan een luchtige chicklit. Toen ik eenmaal in het verhaal zat, zat ik er ook goed in. Ik zelf zit op het moment ook al een tijdje thuis zonder baan dus ik kan zeker wat dingen herkennen in de gevoelens van Thomas. Depressiviteit is vaak toch een ontastbaar iets omdat als je er geen last hebt het toch moeilijk is om je in te leven in die persoon en echt te begrijpen hoe die persoon zich voelt. In 'Liever geen applaus voor ik leef' krijg je toch een beetje een blik hierop. Stapje voor stapje krijg je steeds meer informatie waardoor je dingen steeds meer snapt, maar door het verhaal krijg je ook weer andere vragen die op het einde duidelijk worden.

Opvallend detail in het boek is dat je veel citaten uit songteksten voorbij ziet komen. Deze songteksten zijn belangrijk voor Thomas en geven het juiste gevoel neer van dat moment. Het is een redelijk zwaar en zielig verhaal, maar het is een mooi verhaal wat ook zorgt voor een positieve les. Ik vind dat Sander van Leeuwen een goed debuut heeft neergezet met 'Liever geen applaus voor ik leef'.

Waardering: 3,75/5

Ik heb van uitgeverij Meulenhoff een recensie exemplaar mogen ontvangen van 'Liever geen applaus voor ik leef'.