Recensie: Suzanne Collins - Catching Fire (The Hunger Games #2)

Serie: The Hunger Games
Auteur: Suzanne Collins
Uitgever: Scholastic
Genre: Young Adult
Verschenen: 2011
Pagina's: 464

'Katniss Everdeen heeft samen met Peeta Mellark De Hongerspelen gewonnen. Sinds hun terugkeer naar District 12 wordt er gefluisterd over een opstand tegen het Capitool. President Snow stelt Katniss persoonlijk verantwoordelijk voor het temperen van alle onrust. Ze raakt verstrikt in een angstaanjagend politiek web en twijfelt of ze de vlammen van de revolutie echt wil doven...' (Bron: Bol.com)

In het tweede deel van The Hunger Games trilogie gaan we verder waar deel één is geëindigd. Katniss en Peeta hebben de Hongerspelen gewonnen en keren weer terug naar District 12. Omdat Katniss en Peeta de winnaars zijn gaan ze een tour doen langs alle districten om hun winst te 'vieren'. Ondertussen gaan er steeds meer geruchten dat er een opstand zal komen tegen het Capitool omdat Katniss het gelukt is om met zijn tweeën de Hongerspelen te winnen wat tegen de regels is van het Capitool. President Snow is hier uiteraard niet blij mee en vindt dat Katniss hiervoor verantwoordelijk is. Hij vindt dan ook dat zij ervoor moet zorgen dat er geen onrust komt. Hierdoor moet Katniss zich weer bezig houden met allerlei politieke spelletjes om haar familie en vrienden te beschermen. Dan worden ook nog eens de plannen voor 75ste Hongerspelen verteld. Elke 25 jaar wordt er een 'bijzondere' hongerspelen georganiseerd die weer een extra twist heeft. Deze keer mogen alleen maar winnaars meedoen aan de Hongerspelen. Aangezien Katniss de enigste vrouwelijke winnaar is van District 12 moet ze terug naar de arena.

Ook van dit deel had ik de film al gezien voordat ik het boek heb gelezen. Toch was het bij dit deel weer anders. Ik merkte nu meer verschillen met de film. Daardoor was het toch wat spannender om te lezen. Het begin is een beetje traag omdat er in eerste instantie nog niet heel veel spannende dingen gebeuren, de actie is voornamelijk aan het einde van het boek. Ik vond het persoonlijk dan ook weer het leukst toen Katniss terug was in de arena. Dit omdat alles daarvoor een beetje triest en somber was. Dit hoorde natuurlijk bij het verhaal, maar in de arena zag je weer de strijdlustige Katniss. Van mij had het deel van de arena dan ook wel langer mogen zijn. Ik vond dat een beetje aan de korte kant. Ook in dit deel wordt er weer gefocust op de 'relatie' die Peeta en Katniss hebben met elkaar. Nu ook weer was het fijn om de precieze gedachtes van Katniss te weten. Hierdoor begrijp je haar steeds meer. Dat herinnert je er weer aan hoe jong ze eigenlijk nog zijn. Doordat ze weer de arena in gaan leer je ook de andere winnaars beter kennen. Ik ben heel vlot door dit boek gegaan.

Doordat bij dit deel de verschillen met de film groter zijn las ik nu meer nieuwe dingen en was het spannender. Dat leest toch wat leuker.

* Recensie van 'The Hunger Games'  (Deel 1) lees je hier.
* Recensie van 'Mockingjay (Deel 3) lees je hier.