Recensie: Suzanne Collins - The Hunger Games

Serie: The Hunger Games/ De Hongerspelen
Auteur: Suzanne Collins
Uitgever: Scholastic
Genre: Young Adult
Verschenen:
Pagina's: 464

'Katniss Everdeen woont met haar moeder en haar zusje in het 12e en armste district van Panem. Daar heerst het keiharde regime van het welvarende, brute Capitool. Bij de jaarlijkse Hongerspelen moeten twaalf jongens en twaalf meisjes in een gemanipuleerde arena de strijd aan gaan op leven en dood. Zo begeeft ook Katniss zich onder het oog van de hele bevolking in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici staat ze voor de vraag: hoe ver ga je om te overleven?' (Bron: Bol.com)

Katniss woont met haar moeder en zusje in Panem dat bestaat uit verschillende districten en zij wonen in de 12de, de armste. Het rijke Capitool heerst over Panem met haar keiharde en strenge regels. Voor hun plezier wordt er elk jaar een Hongerspelen gehouden dat op tv wordt uitgezonden. Uit alle districten moet 1 meisje en 1 jongen mee doet wat uiteindelijk zorgt voor 24 deelnemers. Wanneer het zusje van Katniss wordt uitgekozen gaat Katniss vrijwillig mee in de plaats van haar zusje. De Hongerspelen spelen zich af in een gemanipuleerde arena waar je echt van alles kan tegenkomen. Alleen dat is nog niet alles. Katniss moet ook rekening houden met hoe ze overkomt op tv, politieke spelletjes  mee spelen en strategieën bedenken. Kan Katniss dit allemaal overleven en hoe ver is ze bereid om te gaan, want uiteindelijk zal er maar één iemand overleven.

Veel mensen zullen dit waarschijnlijk al weten, maar The Hunger Games Trilogie is al verfilmd. In november 2015 zal de laatste film uitkomen uit de serie. Ik heb alle andere films die zijn uitgekomen uit de serie al gezien. Waar het dus op neer komt is dat ik al het verhaal wist voordat ik aan het boek begon. Hierdoor is natuurlijk mijn blik op het boek anders dan als je er volledig blanco in gaat. Ik ben een grote voorstander om altijd het boek eerst te lezen voordat je de film gaat kijken. Want ondanks dat het boek leuk was om te lezen, is het bijzondere er toch een beetje vanaf. Er zit geen spanning meer in omdat ik toch al wist hoe dat het zou aflopen. Toch heb ik het met veel plezier gelezen. Op het begin kwam ik er maar niet doorheen. Waarschijnlijk omdat ik het in het Engels was gaan lezen en het verhaal al wist. Na even doorzetten is het mij toch gelukt en kon ik er toch van genieten. The Hunger Games blijft een bizar iets, maar het is zo ontzettend goed uitgewerkt. Doordat je alles leest vanuit het perspectief van Katniss heb ik het gevoel dat ik haar nu nog beter ken. Nu krijg je elke gedachte mee wat haar nog een betere personage maakt omdat ze juist kwetsbaarder werd voor mij. De klik die ze heeft met Peeta (de andere jongen die ook mee moet doen aan The Hunger Games), ook al heeft ze het zelf nog niet door komt ook goed naar voren. Daarentegen vind ik Gale, de beste vriend van Katniss, niet zo bijzonder. Ik kan niet uitleggen waarom. Ik vind hem denk ik gewoon een niet zo interessant personage.

Over het algemeen vond ik The Hunger Games leuk om te lezen, maar het nieuwe, spannende en het bijzonder was eraf doordat ik de film al heb gezien. Ik weet ook zeker dat ik meer sterren zou geven als ik de film niet had gezien want dan was het bovenstaande er wel geweest.

Waardering: 3/5

* Recensie van 'Catching Fire' (Deel 2) lees je hier.
* Recensie van 'Mockingjay (Deel 3) lees je hier.