Recensie: Julie Kagawa - De IJzerlegendes (The Iron Fey #1.5, #3.5, #4.5)

Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin
Genre: Young Adult, Fantasy
Verschenen: 2015
Pagina's: 286
Te koop: Onder andere bij Bol.com

'Gevaarlijke fae, wonderlijke wezens, actie, spanning, humor en... een tijdloze liefde. Dat is de wereld van The Iron Fey. Nadat Meghan aan de dodelijke IJzerfae is ontsnapt, moet ze haar belofte aan Ash inlossen. Voordat ze naar het ijzige Winterhof afreizen, wil ze nog één ding doen. Iets waarmee ze per ongeluk de aandacht trekt van een oeroud en levensgevaarlijk wezen. Of Meghan en Ash ooit aankomen in het Winterrijk, lees je in De overtocht - winter. In De overtocht - zomer is Puck de enige die Ash kan helpen om in het hol van de leeuw, het Zomerhof, te komen. Dat doet hij dus, maar of hij de neiging kan weerstaan om zijn rivaal een enorme streek te leveren, is nog maar de vraag. Wanneer Meghan in De voorspelling naar Elysium gaat, een belangrijke bijeenkomst van alle hoven, heeft ze het idee dat alles goed is gekomen. Dan doet een orakel haar een duistere voorspelling die alles verandert... Alle fantastische avonturen van Meghan, Ash en Puck in één bundel plus een onmisbare survivalgids voor de wereld van de fae!' (Bron: Bol.com)

De IJzerlegendes bestaat uit drie korte verhalen en een survivalgids voor de wereld van de fae.

De Overtocht - Winter #1.5: In boek 1 maakt Meghan de belofte om samen met Ash naar het Winter hof te gaan als hij haar maar helpt bij het zoeken van haar broertje. In boek 2 start het verhaal met Meghan die al op het Winterhof is. In dit korte verhaal lees je alles over de tocht die Meghan en Ash moeten maken naar Winterrijk wanneer het broertje van Meghan is gered.

De Overtocht - Zomer #3.5: In dit verhaal staat een keertje Puck centraal. Ash heeft namelijk de hulp nodig van Puck om in het Zomerrijk te komen. Puck en Ash zijn rivalen en dit zou het perfecte moment voor Puck zijn om Ash in de val te laten lopen. Gaat Puck Ash helpen of trekt hij zijn eigen plan?

De Voorspelling #4.5: Dit verhaal gaat over iets wat gebeurd na het einde van The Iron Fey serie en het begin van de spin-off serie The Call of the Forgotten. Meghan gaat voor de eerste keer als IJzerkoninging naar het Elysium (een bijeenkomst van alle hoven) en heeft het gevoel dat het nu eindelijk eens een keertje goed gaat ook al is ze een beetje nerveus. Dan komt het Orakel ineens langs die een duistere voorspelling heeft waardoor alles anders wordt.

Als grote fan van The Iron Fey en The Call of the Forgotten serie moest ik natuurlijk ook 'De IJzerlegendes' hebben. In dit boek staan korte verhalen die perfect passen tussen de verschillende boeken. Toen ik aan dit boek begon was het al een tijdje geleden dat ik The Iron Fey serie had gelezen. Tijdens het lezen voelde het echt als een warm bad. Het voelde een beetje als herinneringen ophalen. De korte verhalen passen naar mijn mening ontzettend goed tussen de boeken. Voor iedereen die de serie heeft gelezen en geen genoeg kan krijgen van Nimmernimmer is 'De IJzerlegendes' wel een aanrader. Ik vind het een leuke toevoeging en ik heb het weer met veel plezier gelezen! De survivalgids over de wereld van de fae is een leuke extra toevoeging.