woensdag 19 augustus 2015

Recensie: Julie Kagawa - De Verloren Prins (Call of the Forgotten #1)



Titel: De Verloren Prins
Oorspronkelijke titel: The Lost Prince
Serie: Call of the Forgotten #1
Auteur: Julie Kagawa
Uitgever: Harlequin
Genre: Young Adult en Fantasy
Verschenen: 2014
Pagina's: 414
Te koop: Onder andere bij Bol.com

'Mijn naam is Ethan Chase. En of ik ooit mijn achttiende verjaardag zal halen, is nog maar de vraag. Want ik zit dik in de problemen. Toen ik nog maar een kleuter was, werd ik ontvoerd door de fae en meegenomen naar hun magische wereld vol vreemde en wrede wezens. Ik werd gered door Meghan, mijn zus, die nu koningin is van het IJzerrijk. Sindsdien heb ik geprobeerd de fae te negeren en nóóit te laten merken dat ik ze kan zien, want hoe minder je opvalt, hoe veiliger het is. Stom genoeg heb ik het verpest. Ik wíst gewoon dat ik me niet had moeten bemoeien met de problemen van Todd, een half-phoeka, die zich de woede van de fae op de hals heeft gehaald. Nu kan ik me niet meer afzijdig houden - helemaal niet nu een groot en lang vergeten gevaar almaar dichterbij komt... Maar wat pas echt stom is, is dat ik verliefd ben geworden op Kenzie, het mooiste meisje van school, waardoor zij nu ook groot gevaar loopt...' (Bron: Bol.com)


Ik vond het jammer dat The Iron Fey serie is afgelopen, maar gelukkig is er ook nog een spin-off! We zijn nu 12 jaar verder. Meghan heerst nog steeds over het IJzerrijk met Ash aan haar zijde. Helaas kan ze hierdoor niet meer haar familie zien. Haar broertje Ethan heeft ze dan ook al in geen tijden gezien. The Call of the Forgotten is de spin-off serie waarin Ethan centraal staat. Als kind is Ethan ontvoerd door de fae. Sindsdien probeert hij ze te negeren om niet in de problemen te komen. Alleen dan gebeurd er toch iets omdat hij Todd helpt die een half-phoeka is. Uiteindelijk komt hij met veel tegenzin weer in Nimmernimmer terecht. Ethan is smoorverliefd op Kenzie en zijn connectie met Nimmernimmer zorgt ervoor dat zij ook gevaar loopt.

Ondanks dat het een spin-off is voelde het weer nieuw en fris. Het blijft dezelfde omgeving, maar het is weer een compleet ander verhaal. Natuurlijk is een groot verschil dat het nu vanuit een mannelijk perspectief is geschreven en daarnaast is Ethan al bekend met Nimmernimmer. Voor Meghan was deze wereld in eerste instantie nog helemaal nieuw. Ethan komt in contact met allemaal oude bekenden (voor ons voornamelijk), maar ook weer een aantal nieuwe. Ethan in combinatie met Keirran en Kenzie heeft wel wat weg van het drietal uit The Iron Fey serie, maar het is toch anders. De series zijn ook goed van elkaar te lezen, maar het is wel leuker als je The Iron Fey serie al hebt gelezen.

Ik ging weer ontzettend vlot door het verhaal. Zoals elke keer eigenlijk met Julie Kagawa moet ik het boek uitlezen gewoon omdat het zo fijn leest. Ethan is nogal aan de botte kant en is een beetje verbitterd door alles wat er is gebeurd. Als hij met Kenzie is komt er weer een andere kant naar boven. Eigenlijk heel schattig om te lezen. Ik mag Ethan wel. Ondanks dat het soms een eikel kan zijn, heb ik wel begrip voor hem. Het verhaal met de nieuwe Fae is weer interessant en een leuke wending in het verhaal. Misschien zelf dat ik deze serie een heel klein beetje leuker vind dan The Iron Fey serie. Er is ook nog een tweede deel! Daar komt binnenkort ook de recensie van online.

Waardering: 4.25/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten