vrijdag 31 juli 2015

Recensie: Suzanne Collins - Mockingjay (The Hunger Games #3)



Titel: Mockingjay
Nederlandse Titel: Spotgaai
Serie: The Hunger Games/ De Hongerspelen
Auteur: Suzanne Collins
Uitgever: Scholastic
Genre: Young Adult
Verschenen: 2011
Pagina's: 464
Te Koop: Onder andere bij Bol.com

'Het onmogelijke is gebeurd: Katniss Everdeen heeft de Hongerspelen twee keer overleefd. Dat betekent niet dat ze veilig is. Het Capitool geeft haar de schuld van de onrust in Panem. President Snow heeft bovendien meer dan duidelijk gemaakt dat Katniss niet de enige is die daarvoor zal boeten. Haar vrienden, haar familie; heel District 12 loopt gevaar.' (Bron: Bol.com)




Katniss en een aantal andere deelnemers hebben de Hongerspelen overleefd. Katniss is door de rebellen uit de arena gehaald, maar Peeta en enkele anders zijn door de Capitool opgehaald. In eerste instantie is Katniss vooral in de war over wat er gebeurd is en wie ze kan vertrouwen. Ze komt erachter dat er een district 13 bestaat. Haar eigen district, district 12, bestaat niet meer nadat de Capitool er bommen heeft opgegooid na de Hongerspelen. Het is Gale gelukt om enkele mensen het te laten overleven. Samen met de Capitool rebellen worden ze opgevangen in district 13. Katniss wordt in de rol geduwd als gezicht van de revolutie. Zij is de mockingjay (spotgaai)! Ze ziet dit in eerste instantie niet zitten, maar stelt dan een aantal hoge eisen waardoor ze bereid is om de rol op zich te nemen. Katniss heeft nu als doel om het Capitool neer te halen en om president Snow te vermoorden.

We zijn aangekomen bij het derde en het laatste deel van The Hunger Games. Ik maar meteen delen dat ik dit het leukste deel vond van de drie. Al is dat vooral doordat de helft van het boek compleet nieuw is voor mij. Dit omdat de film van het tweede deel van het boek pas in november uitkomt. Ik las dus eindelijk nieuwe en spannende dingen waarvan ik geen idee had hoe het zou eindigen. Dat is toch een stuk leuker!

Op het begin van het boek vond ik het erg langzaam gaan. Overal wordt flink de tijd voor genomen. Ik wilde juist door naar de actie, al snap ik wel de keuze om het zo op te bouwen. Het einde vond ik juist wel erg snel gaan. Ik moest soms echt even terug lezen omdat het allemaal te snel ging. Daar had Suzanne voor mij wat meer pagina's voor mogen gebruiken. Mijn voorspellingen van het einde waren toch heel anders dan wat het daadwerkelijk was. Het was toch heel verrassend ook samen met de epiloog. Toch vond ik het nog steeds een leuk en goed einde hebben. Ik heb weer erg genoten van The Hunger Games serie. Ik kijk ook erg uit naar de film!

Waardering: 4.5/5

* Recensie van 'The Hunger Games'  (Deel 1) lees je hier.
* Recensie van 'Catching Fire' (Deel 2) lees je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten